Human Understanding er fundamentet for at lykkes med digitalisering
Vores tilgang er at udvikle digitale løsninger, der bygger på “Human Understanding”. Det er nemt nok at sige - men hvad mener vi egentlig med det?
Hvad er Human Understanding?
Human Understanding handler om, at forstå samspillet mellem mennesker og teknologi. Hvad sker der når teknologi og mennesker mødes? Hvordan får vi mennesker og teknologi til at spille optimalt sammen?
Hvordan møder mennesker teknologi?
Vi mennesker har forskellige behov, følelser, holdninger og oplevelser, som påvirker den måde, vi møder, anvender og oplever teknologi på.
For nogen kan teknologien aldrig blive ny nok, mens andre foretrækker at anvende de løsninger de kender og er trygge ved.
Med Human Understanding sætter vi mennesket i centrum. Uanset hvad situationen er hos jer, har vi fokus på at forstå og lytte til de medarbejdere, som skal anvende løsningen.
Hvordan møder teknologi mennesker?
En teknisk løsning kan på papiret opfylde alle de krav, der var tiltænkt – men i mødet med mennesker, kan den fejle, hvis den er udviklet uden forståelse for de mennesker, der skal bruge teknologien.
De færreste tekniske løsninger er selvforklarende og i mødet med mennesker, risikerer de at fejle, hvis forandringsledelse, onboarding, uddannelse og support ikke er en del af løsningen.
Processen der sikrer human understanding
I me'ning arbejder vi målrettet mod at integrere menneskelig forståelse i alle vores projekter. Uanset hvilken situation du og din organisation står i, har vi human understanding med hele vejen - det sikrer at vi har dig og dine medarbejdere med fra start til slut.
Årsag 1
Modstand mod forandring
De fleste mennesker er modstandere af forandring. Tanken om at der sker noget andet, end det man er vant til, kan skabe uvished, uklarhed og utryghed. På arbejdspladsen kan digitalisering og implementering af nye løsninger skabe usikkerhed om, hvad der sker med medarbejderne, deres opgaver og deres job. Uden opmærksomhed på forandringens betydning for den enkelte medarbejder, vil modstanden stige, uanset hvor god løsningen er.**
**Cameron & Green, 2015 & Schein, 1992
Årsag 2
Lav brugeradoption
5 ud af de 10 største udfordringer indenfor implementering af nye it-systemer skyldes manglende brugeradoption. Hvis medarbejderne ikke ser værdien i løsningen vil de i mindre grad anvende den i deres arbejde.*** Uanset hvor god løsningen er, er den kun så god, som de mennesker, der anvender den.
Vil du have dine medarbejdere til ikke kun at bruge en ny teknisk løsning, men rent faktisk tage den til sig, gælder det om at tydeliggøre værdien, give den rette mængde information og hjælpe medarbejderne med at lære teknologien at kende.
Årsag 3
Medarbejderinvolvering
I mange digitaliseringsprojekter er der fokus på den tekniske løsning og dens bidrag til forretningen. Desværre er tendensen, at de personer som skal bruge løsningen, oftest bliver involveret for sent og for lidt****. Af denne grund vil medarbejderne føle, at teknologien bliver presset ned over hovedet på dem.
Årsag 4
Uklar kommunikation
Kommunikation er afgørende for en succesfuld implementering. Hvis du vil have andre med i processen, er du nødt til at gøre det klart, hvorfor digitaliseringen sker, hvad der kommer til at ske, hvornår det kommer til at ske og hvem det der bliver påvirket.
Klar kommunikation om formål, forløb og forventninger kan eliminere modstand og øge digitaliseringens succesrate. *****
*****Forbes, 2022 og McKinsey & Company, 2018
Hos me’ning sætter vi mennesker og teknologi side om side. Vores mål er at udvikle og levere tekniske løsninger, som brugerne anvender fordi de har lyst – og ikke fordi de skal.
Giver det mening for dig? Så giver vi kaffe.
Per Antoniussen
CEO
+45 20 90 35 31
peant@mening.dk